27 januari 2012

Frukost i lugn och ro

Patrik har följt med David till jobbet nu på morgonen. David är egentligen pappaledig på fredagar, men jag tror det var någon som skulle sluta så han skulle dit och fika lite. Och det brukar vara populärt när barn kommer och hälsar på.
Så jag får en lugn stund här hemma innan jag också ska iväg. Ska till optikern. Tyckte jag såg dåligt i mina glasögon, men tydligen är de överansträngda, så de behövde tränas snarare än få nya glasögon. Fast jag vill ha nya glasögon ändå. Haft de här i ca 10 år, med uppehåll för linser under en period.

Har kokat gröt och bryggt kaffe. En bra start på dagen. Under de senaste dagarna har jag börjat äta gröt igen. Oftast som lunch, men idag var jag hungrig på morgonen så då fick det bli gröt igen. Råggröt med pepparkakssmak. Eller chaigröt om man vill få det att låta lite mer vuxet än peparkaksgröt.



2½ dl vatten
1 dl rågflingor
½ tsk kanel
½ krm kardemumma
½ krm malda kryddnejlikor
½ krm ingefära
½ msk sesamfrön
½ msk solroskärnor
½ msk kokos
salt

Blanda och låt koka upp. Låt svälla på svag värme i 10 minuter och ät tillsammans med mjölk och t ex frukt eller bär. Banan och russin är nog min favorit, men syrliga bär som hallon och blåbär är också jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar