15 februari 2012

Uggla i soffan


Inspirationen fortsätter att flöda. Jag har förälskat mig i ugglor för tillfället. Det finns nåt charmigt över dem som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men eftersom nya soffkuddar är vad jag riktat in mig på så ville jag göra en ugglekudde.
Applikationer har jag inte gjort på många år. Tror knappt jag gjort nån sen jag gick i mellanstadiet... Men det är ju kul, och jag ville hellre ha ett personligt än perfekt resultat.

Jag började med att skissa en mall. Inte för mycket detaljer, men det skulle synas tydligt att det var en uggla.

Sen kastade jag mig in bland tygbitarna för att hitta lämpliga färger. Lite galet, lite gulligt var tanken. Jag skissade delarna på tyget och klippte ut. Till ögon tog jag två stora svarta knappar.













Bakgrunden fick bli puderrosa, och till baksidan valde jag ett kakigrönt tyg med svart mönster. Missmatching är kul!












Delarna sydde jag ihop med en tät, bred sicksack. Svart tråd blev snyggast, det blir tydligast konturer då.










Näbben sparade jag till sist när jag sydde ansiktet så att det inte skulle bli en söm rakt över den.













När Ugglan var klar och fastsydd på framsidan av kudden sydde jag fast bakstycket med raksöm, och efter att innerkudden stoppats i sydde jag ihop den sista kortsidan med smygstygn
Och här har vi den färdiga kudden. Jag sydde fast spetsar på sidorna, det såg så tomt ut med bara en massa rosa tyg. Spetsarna har jag fått efter min farmor. Jag fick en stor kasse med virkade, knypplade och vanliga hålsömsspetsar när vi städade ur deras hus. Det är alltid kul när man kan använda dem till något.


2 kommentarer:

  1. Snyggt och personligt! Jag önskar att jag var mer kompis med symaskinen även om vi faktiskt börjat stå på hyftsat god fot de senaste åren...

    SvaraRadera
  2. Jag är ju ingen mästare på symaskin direkt, men jag fuskar lite. Och i stumma bomullstyger går det lätt att fuska. Skulle vilja bli bättre på trikågrejer. Har massor av roliga tyger som väntar på att bli barnkläder, men det blir liksom inte som jag tänkt mig...
    Fördelen med att ha en väldigt enkel maskin är ju att det är svårare att ta sig vatten över huvudet. :)

    SvaraRadera