27 juni 2012

Sommarläsning och tankar

På somrarna måste jag läsa. Det bästa som finns är att ligga på en gräsmatta, mumsa på solvarma jordgubbar och försvinna in i böckernas värld. En och annan kriminalhistoria hör till, gärna nåt av Håkan Nesser. Gillar hans språk, hur han med några väl valda ord kan få fram karaktärsdragen hos olika peroner i böckerna. 

Himmel över London kanske inte är den klassiska deckaren direkt, men den läser jag just nu. När jag får för Patrik...

En annan bok jag läser just nu är Artighetrsreglerna av Amos Towles. Historier om kvinnor under första halvan av 1900-talet fascinerar mig just nu, och dit får man väl ändå räkna den här. Lättläst och välskriven.

Det bästa av allt har benämnts som en klassiker, som Sex and the city på 50-talet, och den ska ha inspirerat till TV-serien Mad Men (som jag blivit lite besatt av...). Så jag hade höga förhoppningar på den. Tyvärr motsvarade inte boken dem. Jag kom liksom aldrig in i handligen, den berättade en historia, men inte mer än så. Jo, nåt kapitel, det ska erkännas. Det fick mig att gråta och må illa (personliga erfarenheter som gjorde sig påminda)... Det bästa med den var nog klänningarna på omlaget.

Jag vill blogga om roligare saker, jag vill dela med mig av vardagen och saker som gör mig glad. Men när jag äntligen känner motivation till att blogga så är det bara bittra tankar som väller fram. En längtan till den där idyllen vi drömmer om. Till mysig inredning, till att få fixa och dona, att få gå barfota i sommargräset med Patrik och plocka smultron. Men det händer saker runt omkring som vi inte rår över just nu som förmörkar allt. Även om vi har det bra just nu så finns det närstående som inte har det lika lätt...

Jag har medvetet valt bort kommentarsfunktionen på det här inlägget just av del anledningen. Det här är mina tankar, inte något jag vill få kommenterat. Jag vill inte gå in på saker närmare, utan jag vill bara nämna att nej, allt är inte bra. Men det är inget jag eller någon annan kan påverka. Inte i nuläget. Det jag kan göra är att njuta av ledigheten (för solsken är det inte mycket att tala om just nu) och mysa med Patrik och David. Och det gör jag. Och drömmer om det där huset...
Så det där med att försvinna in i böckernas värld är inte alls så tokigt. Den största nackdelen är att det är svårt att sticka och läsa samtidigt. För nu vill jag läsa, inte lyssna på böcker.